• Suurimmalla osalla suomalaisista yrityksistä kivikautiset verkkosivut!

    (iwaweb)

    Luin aamulla tuoreen tutkimuksen, josta kävi ilmi, että 66 prosentilla suomalaisista yrityksistä on viisi vuotta tai vanhemmat verkkosivut. Lähes 40 prosenttia yrityksistä päivittää sivustojaan vain muutamia kertoja vuodessa. Tämän lisäksi tutkimuksessa kävi ilmi, että yli 50 prosenttia tutkimukseen osallistuneista yrityksistä ilmoitti olevansa suorastaan tyytymättömiä verkkosivustonsa nykytilaan. Ei ihme.

    Yrityksen verkkosivut ovat ensivilkaisulla kuin myyjän tai toimitusjohtajan vaatteet, kello, kengät ja käyntikortti: ne viestittävät tyylillään missä mennään ja minne matka. Ensivaikutelman annettuaan substanssiarvo on kumminkin vielä tärkeämpi: toiminnallisilla verkosivustoilla tehdään kauppaa, tuetaan ja tehostetaan perusliiketoimintaa sekä tuodaan yrityksen tuotteiden tai palveluiden hyödyt esille. Tutkimuksen mukaan tosin kaksi kolmesta verkkosivustosta ei ota näitä hyötyjä irti.

    Miksi ei?

    Selityksiä on varmaan yhtä monta kuin yrityksiä. Hinta. Aika. Osaaminen. Viitsiminen. Päivittäminen on vaikeaa. Selitykset eivät tosin asiaa yhtään paranna, kuten kaikki tiedämme. On aika toimia eikä odottaa esimerkiksi lisääntyneen myynnin tai asiakashankinnan tuloksia ilman, että tehdään tarvittavia toimenpiteitä!

    Verkkosivustojen toteuttamiseen tarvittavia julkaisujärjestelmiä on tarjolla avoimen lähdekoodin ratkaisuina. Osaavia toiminnallisiin verkkosivustoihin erikoistuneita yrityksiä on useita, Iwa Labs yhtenä esimerkkinä. Kustannukset eivät enää tänä päivänä ole merkittäviä verrattuna esimerkiksi sinne yli viiden vuoden taakse ja projektit ovat suhteellisen nopeita toteuttaa nykyään. Julkaisujärjestelmän kautta sivustojen sisällön päivittäminen on helppoa ja ei tarvitse olla ”koodaamistaitoinen” – vanha myytti viime vuosituhannelta, jonka voisi jo pikkuhiljaa kuopata.

    Missä siis mättää? Elääkö ne vanhat myytit kalliista ja pitkistä web-projekteista yhä? Eivätkä alan osaajat ole saaneet markkinointiviestiään kuuluviin? Pitäisikö meidän jokaisen käydä katsomassa verkkosivustojamme, ja miettiä palvelevatko ne tarkoitustaan mahdollisimman hyvin? Taantuman aikana on hyvä hetki tarttua tuumasta toimeen, sillä yrityksen verkkosivut voivat parhaimmillaan tehdä eron menestyjien ja häviäjien välillä. On aika ottaa askel menestyjien suuntaan!

    Lähde:
    Lohduttomat luvut ilmenevät viestintäyhtiö Sopranon tekemästä verkkosivustojen tilaa käsittelevästä kyselytutkimuksesta, johon vastasi 1608 suomalaisyritysten ylimmän liiketoimintajohdon, myynnin, markkinoinnin, viestinnän ja tietohallinnon päättäjää.

  • Jätä kommentti